Jízdenka na léto

Alpy tě ohromí, ale tohle tě dojme. Tohle není země, to je zahrádka„, přesvědčuje Karla von Banhof v už kultovní hořkosladké komedii Vesničko má, středisková kochající se doktor Skružný v podání skvělého Rudolfa Hrušínského. Od neděle 1. června je tu po roce opět skvělá možnost tuto zahrádku projet křížem krážem s báječnou Jízdenkou na léto od ČD. Že jste o ní ještě neslyšeli? Týdenní nebo čtrnáctidenní jízdenka vám umožňuje projet na území České republiky vlaky Českých drah libovolný počet kilometrů, vystoupit a zase pokračovat na kterékoli stanici. Můžete tak popojíždět a kombinovat pěší a cyklovýlety v určitém regionu, ale také podnikat dlouhé okružní jízdy napříč Čechami i Moravou a poznávat krásy zdejší krajiny.

Kolik jízdenka stojí? Za 7 dní zaplatíte 790 Kč, čtrnáctidenní lístek vyjde na 1190 Kč. Ušetříte, pokud vlastníte IN kartu nebo studentský ISIC, kdy vás bude stát 690 Kč (7 dní) nebo 990 Kč (14 dní). Letošní novinkou je pak možnost koupit i slevněnou jízdenku pro děti do 15 let za 390 Kč (7 dní) nebo za 590 Kč (14 dní). Více na webu Českých drah.

Výhody – kupte si Jízdenku na léto online
Pokud si ji navíc koupíte po registraci přes e-shop Českých drah nebo aplikaci Můj vlak, zíkáte body do věrnostního programu. Pokud o těchto možnostech vůbec netušíte, nenechte si ujít skvělý článek na webu Cesta vlakem. Slevy do divadel a muzeí tak zajímavé nejsou, pokud některé z nich nemáte za humny a výběr je zatím poměrně omezený. Mnohem atraktivnější je možnost „vyjezdit“ si, pokud cestujete vlakem častěji, skupinovou regionální víkendovou jízdenku, celodenní celorepublikovou jízdenku, IN kartu 25 nebo celodenní vypůjčku jízdního kola ČD Bike. Více opět na webu Českých drah.

Některá (logická) omezení

  • Jízdenka je na konkrétní jméno (při kontrole musíte prokázat, kdo jste) a je pochopitelně nepřenosná.
  • Neplatí na vlaky soukromých dopravců. Kromě znamého Regiojetu či Leo Express na hlavních trasách se tak s JnL nesvezete ani s GW Regio Train, která provozuje několik hezkých regionálních tratí (třeba z Karlových Varů do Marianských lázní).
  • Její platnost je od 1. července do 31. srpna 2018. O víkendu 1. a 2. září už prostě máte smůlu, i kdybyste ji kupovali třeba 30.8.

Freelancer? S Jízdenkou na léto můžete cestovat a pracovat zároveň

Jízdenku na léto si jako velký milovník vlaků kupuju už několik let. A nevyužívám ji jen pro výlety. Coby dlouholetý volnonožec, kterému práce ve vagónech svědčí a jde náramně od ruky, také vlaky využívám jako mobilní kancelář. Do batohu si přibalím notebook, knížku a zápisník s poznámkami a pokud se za okny míhá „placatá nuda u Kolína“, zakousnu se do práce. Zato když se krajina zatraktivní, odkládám práci a dívám se z okna nebo prostě jenom něco vymýšlím. Vlak je takový dům na kolejích a má možnosti, o kterých si ostatní dopravní prostředky (snad s výjimkou dopravních lodí) mohou nechat jen zdát. Pracujete na volné noze a už vás to doma nebaví? Zkuste to ve vlaku. Zvlaště na hlavních tratích bývá ve vlacích (přinejmenším ve vybraných vagónech) i zásuvka a wifi (z mojí zkušenosti mobilní wifi bod funguje jak kde) a 790 Kč byste utratili za týdenní tarif v některém coworkingovém centru.

Za jeden den už jsem několikrát cíleně urazil i mnohaset kilometrové jízdy. Třeba z Řevnic (ležících mezi Prahou a Berounem) jsem si to namířil přes Prahu, České Budějovice, okolí Lipna až do šumavského Nového Údolí, vyšplhal na vrchol Třístoličníku, seběhnul zpátky dolů a přes Volary, Vimperk, Strakonice a Plzeň se do večera vrátit. Nebo podniknul průzkum (pro mě, rodilého Severomoravana, doposud takřka neobjevených) západní Čech rychlíkem do Chebu, pak se zastávkou v Karlových Varech podkrušnohorskou pánví podél Ohře do Ústí nad Labem a proti proudu dvou největších českých řek Labe a posléze Vltavy do Prahy. A pak domů zpět k Berounce do Řevnic. Se čtrnáctidenní letní jízdenkou a IN kartou mě jeden den takové jízdy vyšel na pouhých 71 korun. Příjde vám to zbytečně hektické? Mně tento způsob umožňuje strávit letní pracovní den aktivně a spojit cestování, výlet, čtení i práci najednou.

Pokud se pro takovou celodenní okružní jízdu rozhodnete, z mojí zkušenosti rozhodně doporučuju si vybrat takové spoje, kde vám vyjdou na přestupech větší rezervy (15 – 20 minut) nebo alternativu jiné tratě. V létě probíhá řada výluk s přestupy na autobusy a kvůli různým návaznostem se drobná zpoždění snadno naakumulují. Kompenzace za výluky, zpoždění a méně spojů je, předpokládám, nejspíše jeden z důvodů, proč Jízdenka na léto, existuje. Proto raději vyrážím už brzy ráno, mívám připravenou záložní variantu, kdyby mi někde ujel spoj a z principu se snažím nejezdit nejpozději předposledním spojem, kterým bych se dostal domů.

Nejhezčí železniční tratě

Ptáte se, které tratě stojí za to projet? Krásných tras najdete mezi českými a moravskými tratěmi spoustu – zvláště, pokud koleje vedou v okolí kopců, hor nebo údolími řek. Už léta shomažďuju tipy na ty nejmalebnější tratě a z těch, které už jsem projel, jsem sestavil tuto hitparádu (bez pořadí). Jako rozeného Moraváka a dlouholetou pražskou náplavu mě mrzí malé zastoupení tratí z východní poloviny naší vlasti, po letošním létě se pokusím o větší rovnoprávnost 🙂

Český Krumlov – Nové Údolí
Krásná trasa na jihu Čech okolo Lipna, řašeliništi meandrující Vltavy až do zapomenuté osady na německé hranici. Odtud se můžete vyšplhat na nejvyšší místa české Šumavy – Třístoličník, Trojmezí a Plechý (1378 m.n.m.) a dále k Plešnému jezeru. Pár kilometrů od něj najdete i nouzové nocoviště, kde dá legálně přespat a další den se můžete pokračovat k vlaku do Nové Pece na břehu Lipna.

(Černý Kříž -) Volary – Vimperk
Z Nového údolí se můžete také vlakem kousek vrátit a přes Černý Kříž pokračovat malebnou krajinou do Volar. Tam přestoupíte a můžete si vychutnat jízdu vedoucí přes vůbec nejvyšší patrie, kam se můžete v ČR vlakem dostat, atakující takřka hranici tisíce metrů. Nejvýše položenou stanicí je Kubova Huť (995 m.n.m.) v blízkosti Boubína.

Klatovy – Železná Ruda
Třetí z krásných šumavských tratí také vede až na německou hranici. Zajímavostí je 1747 metrů dlouhý tunel pod Špičákem, který byl až do roku 2007 nejdelším tunelem v Česku. Ze Železné Rudy nebo předchozí zastávky Špičák můžete vyrazit pěšky na rozhlednu právě na Špičáku nebo k Čertovu a Černému jezeru, které je vůbec největším přírodním jezerem u nás.

Hanušovice – Jeseník
Tahle trať přes Jeseníky bude známá fanouškům komixu/filmu Alois Nebel. V Horní Lipové dokonce jeho tvůrci přidali na nádražní budovu druhou ceduli Bílý potok. Bohužel už třetí rok na ni kvůli opravě probíhá přes léto výluka a jezdí se autobusy. V provozu by měla být údajně od 6. srpna. Její krásy si můžete vychutnat i na videu níže. Z Jeseníku pak můžete pokračovat dále na Krnov, část trati, objíždějící nejsevernější cíp Jeseníků, vede i přes Polsko.

Turnov – Tanvald
Pokud se vydáte z Prahy směrem na Jizerské hory a Krkonoše, zajímavější krajina se ukáže až okolo Mnichova Hradiště, kde vaši pozornost upoutá masiv stolových skal. Za Turnovem se pak trať „zakousne“ do údolí Jizery a pak ze Železného Brodu údolím Kamenice. Z Tanvaldu můžete vyrazit do Harrachova a Krkonoš, nebo podjizerskou tratí přes Smržovku a Jablonec do Liberce. A pak se dvěma níže doporučenými tratěmi můžete vrátit přes Děčín zpět do hlavního města.

Liberec – Česká Lípa – Děčín
Jizerky s Ještědem a viadukty Kryštofova údolí a několika tunely vystřídají panoramata Máchůva kraje, v závěru vás uhranou oblá „ňadra“ kopců České středohoří. Zvláště pokud chytnete slunečný den, můžete se kochat takřka od prvního do posledního kilometru.

Děčín – Praha
Z Děčína je to pěkné na všechny strany – do Bad Schandau a dále do Drážďan nebo směrem na Jiřetín pod Jedlovou. Ale zážitkem je i hlavní trať na Prahu. Okouzlující je především úsek Ústí nad Labem – Lovosice, se zříceninou hradu Střekov, klikatícím se kaňonem Labe, kterému se říká Porta Bohemica neboli Brána do Čech. Vlaky IC tu jezdí i okolo 140 km za hodinu. Po kopcích Českého středohoří a Řípu v okolí Mělníka atraktivita trati klesá (dojem kazí ošklivá elektrárna), ale za Kralupami se opět vrací pěkné údolí, tentokrát Vltavy.

Praha – Beroun
V současnosti moje domácí trať. Když takhle k večeru vyjedete přes železniční most v Mokropsech a otevře se před vámi široké údolí Berounky, takový pohled se jen tak neokouká. A úsek z Karlštejna přes Srbsko do Berouna, to je teprve romantika. Ta pak pokračuje, pokud se vydáte proti proudu Berounky krajem Oty Pavla směrem na Křivoklát. A vděčná na koukání je také trať z Berouna do Příbrami údolím Litavky, které rozděluje brské Hřebeny s majestátním Plešivcem (píšu o něm tady) od centrálních Brd.

Které tratě se chystám projet letos

Liberec – Hejnice
Letohrad – Doudleby nad Orlicí
Hronov – Meziměstí – Broumov
Vsetín – Horní Lideč
Jindřichův Hradec – Obrataň

S týdenní jízdenkou můžete vyrazit také po Slovensku

Možná vás napadne, jestli existuje podobná možnost i na Slovensku? Ano, existuje. Tamní jízdenka se jmenuje SLOVAK TÝŽDEŇ, platí jeden týden a vyjde na 29 euro. Stačit vám k ní bude občanka nebo cestovní pas. K dostání je i měsíční lístek, ale k němu už budete potřebovat slovenskou obdobu české IN karty zvanou Railplus. Více na webu slovenských drah. V dalších sousedních zemích budete muset spoléhat na akční jízdenky. Možnosti shrnuje článek na webu Travel Bible.

Další tipy a články o vlacích, které stojí za přečtení

Lektoruju kurzy Punkové podnikání, Osobní značka nebo Mastermind aneb posuň se dál. Jako Lesa Pán radím volnonožcům formou celodenní konzultace v přírodě. Píšu články o rostlinné stravě pro vlastní web Vegmania.cz a pořádám kurzy Veganské vaření, Veganství pro zelenáče nebo Tvůj kámoš mixér.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *